onsdag 8 augusti 2012

En liten hyllning i all sin enkelhet

Det är så lätt att klaga på långa svarstider, olika svar beroende på vem man frågar, synd om människor som inte får rätt till den ersättning de söker och stelbenta blanketter. Och så vidare. En av Sveriges största myndigheter och den myndighet som hanterar varannan svensk skattekrona. 

Vad pratar jag om? Försäkringskassan så klart! 
Men som alltid finns det två sidor på myntet! För att dryga ut barnens sommarlov har jag just nu föräldraledigt (från mitt jobb på just Försäkringskassan men det är inte det inlägget handlar om..) och då slår det mig vilken kraft och styrka vår lagstiftning ger och hur enkelt Försäkringskassan hanterar min begäran om ersättning!

Sverige är ett av de länder med bäst föräldraförsäkring i kanske hela världen, tycker det kan vara värt att påminna sig om det! Jag som i vanliga fall jobbar heltid kan alltså vara hemma mina barn och få föräldrapenning istället för den inkomst jag förlorar! Eftersom jag enkelt begär min ersättning via webben kan jag alltså vara säker på att få pengarna till den 25:e, precis som jag är van! Bra - tycker jag!

Jag jobbar ju måndag till fredag i vanliga fall men nu när ledigheten hänger ihop med en helg kan jag begära ut föräldrapenning i sjukpenningnivå även på helgen. De veckor jag jobbar som vanligt kan jag lördag och söndag begära ut föräldrapenning på garantivnivå även lördag och söndag. Och har man som vi snålat lite med föräldrapenningen under de perioder barnen varit små gäller det att nyttja penningen medan man fortfarande har den!

För den som vill läsa mer, går det ju bra att läsa på Försäkringskassans hemsida.

Ja, detta var en liten hyllning till Sveriges kanske mest utskällda myndighet? Som förälder, eller kund!, tycker jag att den är riktigt bra ändå!

Vad tycker du?

9 kommentarer:

  1. Hmm.. jo nog har man kanske svurit lite då och då, men jag håller ändå med om att det har fungerat väldigt bra. Det är dessutom jäääätte stor skillnad på när jag var hemma med nr ett får 8 år sedan och hur det varit nu senast..
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  2. Tycker att det funkar bra med föräldrapenning och när man ringer om det är något man undrar över, alltid trevliga och hjälpsamma!

    SvaraRadera
  3. Oj, ingen aning! Det är flera år sedan jag var i kontakt med dem :-) Men... superbra om allt fungerar som det borde göra :-)

    SvaraRadera
  4. Har inte haft någon kontakt med f-kassan på flera år nu men hade aldrig några problem på den tiden då jag var föräldraledig eller behövde vara hemma med sjuka barn. Tror nog att f-kassan liksom sjukvården och många andra utskällda institutioner i vårt land trots allt fungerar mycket bra i de allra flesta fall.
    Kram Maria
    Ps. Roligt att du gillade mina make-up bilder :)

    SvaraRadera
  5. Försäkringskassan har gett mig fel bostadsbidrag i hela 2 år eftersom dom påstod att jag ljuger dem med att värmen inte ingick, alltså, dom påstod att jag inte betalar för värmen i min bostadsrätt trots att vi har egna pannor och alla andra som bor här fick rätt men inte jag. Jag lämnade alla möjliga papper. Hade 2 svåra ekonomiska år tills jag anmälde dom till högsta hönsa. Då fick jag tillbaka ALLT dom var skyldiga mig. Men det var kränkande att ställas som löngerska!

    SvaraRadera
  6. Vi har utan tvekan en mycket stark föräldraförsäkring, som ger alla en möjlighet att tillbringa tid med sina barn. Jag är stolt och tacksam för den.

    Sen har jag, tyvärr, i mitt jobb stött på andra problem. Jag pratar om sjukförsäkringen vars ändrade regler har bidragit till stor tragik i många familjer. Nu är det inte Försäkringskassan som är roten till denna, det är ju politiken. Och även om jag har mycket gott att säga om den regering vi har nu, så är detta ett stort misslyckande. Sådär ja! Nu fick jag ur mig lite galla....

    :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig haft problem med fk varken under tiden då jag var sjukskriven under båda graviditeterna eller sen med föräldrapenning. Visst har jag fått ringa och "ligga på" lite men det har alltid löst sig och inget ifrågasättande. Det handlade nog om att jag både kombinerade jobb/föräldrafagar/sjukskrivning samtidigt som komplicerade utbetalningarna lite. Men även om det dröjde lite så fick jag pengar. Det är verkligen fint att få vara föräldraledig som vi i Sverige.

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig haft med dem att göra men har ju läst socialförsäkringsrätt. Tror att mycket gnäll och fel beror på att man inte förstår reglerna. Och ibland är det inte så konstigt för dom kan vara kluriga! Men myndighetspatriot som jag är blir jag väldigt nöjd och glad när man är nöjd med en myndighet! Det är så jag tror och vill att det ska vara!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!