torsdag 15 mars 2012

Glasögonorm

För tre år sedan opererade jag mina ögon mot närsynthet, jag var rätt rejält närsynt och hade cirka −5 på båda mina ögon= såg inget vidare. Jag blev grymt nöjd med resultatet efter operationen och har i princip glömt hur det är att alltid hålla på med linser och glasögon och sånt. Ett jäkla bök att inte kunna gå på toa mitt i natten utan att rota halva nattduksbordet efter ögon!

Men på sistone har jag haft en del huvudvärk, molande och gnagande, samt känt att ögonen känns trötta. Ögonen? Jag bokade tid hos den optiker som jobbet har avtal med med den tanken i bakhuvudet att förmodligen skulle det bli tal om terminalglas. Och joodå. Herregud, ska jag bli sån som har ett par i pannan och ett annat par på ögonen och ett tredje par hemma i soffan?

Eftersom jag med hjälp av operation korrigerade mitt synfel totalt så innebär det att det normala åldrandet gör på mina ögon att jag helt plötsligt blir lite långsynt! Hade jag inte opererat hade jag troligen med ålder kunnat ha lite lägre styrkor. Så framöver kommer jag bli glasögonorm igen - i alla fall när jag sitter vid datorn eller läser! Så det kan bli! Hittade i alla fall på typ tio minuter de bågar jag kunde tänka mig ha, och då var det förstås inga för 250 som skulle ingå i priset utan det blir lite emellan.. Jaja, vill man se bra ut så...

Och nu är det INTE så att jag ångrar min operation för den hjälper mig fortfarande till ett väldigt aktivt liv UTAN linser när det kommer till löpning, cykling, promenader och bus med barnen. Köra bil kommer jag alltid kunna göra utan brillor! Fortfarande värt varje krona!

Ha en fin kväll!!


3 kommentarer:

  1. Glasögon är snyggt. Lite coolt. Men onekligen opraktiskt om man är aktiv. Jag är urusel på att använda mina. Jag har också olika för olika funktioner. Och aldrig har man de man behöver inom rimligt avstånd.
    Trevlig kväll

    SvaraRadera
  2. Välkommen i gänget

    SvaraRadera
  3. Sara, är terminal ett finare ord för "när armen inte räcker till att fixa skärpan". I så fall är jag där med. Kan numera inte lägga boken på huvudkudden och ligga brevid på sida och läsa. Numera måste boken en bit bort....

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!