söndag 8 januari 2012

Vardagslyx och summering av en vecka

Såhär fina namnlappar har vi för det mesta när vi äter just nu. Det är Herman (obs att han skriver sitt eget namn spegelvänt! - vad är det tecken på? Är det tecken på nåt kanske? Extrem superintelligens eller bara en krock mellan vänster och höger hjärnhalva? Festligt i alla fall.) som är kreatören förstås. Och vill det sig riktigt väl blir det servetter i glasen också, konstfullt nerstoppade. Vardagslyx en söndag!

Nu är vi hemma efter en helg i Uppsala och vi har haft det väldigt trevligt! Imorgon är det dags för första vardagsdagen men det blir en ledig dag hemma för mig och barnen eftersom det är studiedag på dagis.

Summerar en vecka av LCHF:

Har ätit mycket ägg. Sjukt mycket ägg. Kokta, stekta, äggröra och som omelett. Phuh! Mycket mycket mer fett än vad jag är van vid och mättnadskänslan efter måltiderna är enorm. Sitter i länge dessutom. Upptäckte för sent att både gröna ärtor och sugarsnaps innehåller mer kolhydrater än vad LCHF förespråkar men HALLÅ det kan ju inte ha orsakat några katastrofala följder för det här försöket? Får hålla bättre koll på grönsakerna helt enkelt.. Blir annars en del broccoli, blomkål, zuccini och paprika istället för pasta, riset och potatisen.

En festlig sak är att jag som vant mig vid att äta lite med regelbundet, dvs mellanmål för och eftermiddag, helt plötsligt känner att jag kan glesa ut måltiderna. Är liksom inte hungrig eller sugen på nåt på samma sätt. Det är fettet i maten som gör att jag håller mig mätt längre, PLUS frånvaron av kolhydrater som får blodsockret att dansa limbo. Upplever själv att humöret är mer stabilt (sorry maken, kanske inte 24/7 men ändå!)

Två gånger har jag varit ute och sprungit, det har varit ruggigt jobbigt. Inte kul. Har på olika nätforum läst mig till att det kan vara så till en början och att det går över. Bara att fortsätta testa även om det just nu blir mer sällan och inte heller så långt, kanske byta löpning mot power-walks tills jag vant mig? Nån som har egen erfarenhet?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!