torsdag 15 december 2011

Vardagsbestyr en torsdag

Jag kör hela racet själv idag, mannen är iväg på jobb-partaj. Resumé av torsdag 15 december, 2012:

7.15
Jag: Så, nu äter vi upp frukosten så vi kan åka till dagis (och jag till jobbet. Inte visa stress för barnen. Viktigt. Tar bara längre tid då)
7.45
Puss, hejdå ses sen! -
Sonen: Mammaaaaaaaa jag vill inte vaaaaaaara på dagis. Jag vill vara leeeeeeedig..
Extra kram och puss, sen tar man sitt samvete i väskan och åker till jobbet.
15.50
(Stressat hem på cykel, det regnade och jag hade regnställ men inga bra skor. Blöta fötter och inget mellanmål i magen= humör minus medium)
Sonen: Maaaaaaaaaaaaamma jag vill vara kvaaaaar på dagis. Jag är inte fäääääärdig än.. Går det att leka?

Sen kommer vi hem, eftersom det snart är helg och jag är själv med barnen vill jag vara med dem SAMTIDIGT som jag städar upp, tvättar en tvätt och kollar posten. Lika bra att vara effektiv så allt är klart till kvällen. Barnen kinkiga, dags att fylla på förråden. Hell hour är igång, obs jag har fortfarande inte ätit mellanmål.

16.30
Slam. Bom. Aj. Nån får ont. Mooooooooaaaaaaaaa, hon slog mig.
16.31
Tröstat färdigt. Börjar laga mat, det får bli falukorv i ugn och potatismos. Båda gillar´t.
16.33
Mamma kan jag få glass?
Nej, inte före maten. Det vet du.
16.35
Mamma, godis då?
Nej, på lördag får du godis.
16.36
Aje, hon får inte vara i mitt jum!
16.37
Mamma, får jag spela på din Ifån? Datorn då?
16.40
Dukar, parerar ett glas med vatten som närapå välter ut.
16.41
Glaset välter.
16.55
Mat.

Sen sänker sig lugnet. Som en rullgardin som dras upp dras allas vårt humör upp och vi får en mysig kväll tillsammans, bus och skratt medan pyjamasar åker på och tänder borstas. Söta små troll som sover gott. Härliga jobbiga vardag..


2 kommentarer:

  1. Hej
    Kanske en lite tröst... har haft samma kväll här på Järnvägsgatan. Pelle är på julfest och jag har kört räjset själv. Nu sover de båda sedan en timme tillbaka. FRID!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!