måndag 24 oktober 2011

Tankar om Halloween

Med risk att låta som en riktig sur-morse-tant så skriver jag detta inlägg. Frågan är. Måste man som förälder verkligen gå all-in i denna helg som kallas "Halloween"? Vi var på leksaksaffären
igår och hela stället fullkomligt dräller av masker, dräkter och sånt som tydligen hör Halloween till. Spindelnät, godishinkar och kvastar. Visst att man bestämmer själv hur mycket man eventuellt köpa av allt bröte som finns men samtidigt är ju barn starka drivkrafter att man shoppar så är det inte er risk att många föräldrar gör sina barn till lags och handlar detta i mitt tycke onödiga? De stora kedjorna trycker upp stora reklamfoldrar för Halloween och barnen dreglar över allt de vill ha..

Nu är ju Herman bara fyra och ett halvt och har ännu inte insett tjusningen i att gå klädd som Dracula och tigga godis, han ska på födelsedagskalas med utklädningstema och nöjer sig troligen med Dracula-tänder. Men när han blir fem och sex och sju år så ökar ju säkert önskemålen på kostym. Hur gör man då?

Som förälder har jag förstås inget emot att barnen klär ut sig men måste det läggas oceaner av pengar på detta? Minns liksom när jag själv firade Halloween, vi hade svarta kläder och tuperat hår och kände oss väldigt häxiga minns jag. Nåt år har jag haft djävulshorn också, slog på stort:-) Men några massa pengar på detta har jag nog aldrig lagt. Tycker nog ändå att man kan skapa grejer till barnen utan att det ska kosta så mycket..

Vad tycker ni? Är jag sur och tvär och verkar ha svårt att hänga med? Borde jag shapa up mig och skaffa mig horn? Är minst sagt kluven..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!