torsdag 9 juni 2011

Min hemstad!

Är i min hemstad några dagar. Ska i eftermiddag på studentuppvaktning för min näst yngsta kusin som blir student idag. Det är tre år sedan jag var på studentuppvaktning sist och det är 14 år sedan som jag själv studsade ut från den skolan och sjöng om "studentens lyckliga dar" och var galet glad att få börja nästa kapitel i livet! Det jag gjorde året efter studenten var ett års vistelse i London, barnflicka, som gav mig både minnen och erfarenheter för resten av livet. Som allt man gör i och för sig! Idag är det generation -93´s tur att springa ut i sina vita kläder och bli grattade av vänner och familj - skaffa sig nya minnen och erfarenheter!

Å så blir jag nostalgisk.. Första åren som jag flyttat från hemstaden träffade man alltid på gamla klasskompisar och klasskompisars föräldrar och andra människor man kände. Varje jul, påsk och Mârtenshelg åkte vi alla hem från våra respektive plugg- och jobbstäder. Man visste flera som alltid kom hem och som man kunde hitta på grejer tillsammans med. Full fart! Alltid kul!

Men efter några år hände nåt annat. Att gå genom stan drygt 8-9 år efter den egna studenten innebar plötsligt att jag kände mig gammal (ve och fasa!!). Det innebar också att det inte fanns lika många att hälsa på - alla verkade ha flyttat ut från stan och bort från stan för gott. Bildat familj, rest utomlands och såna saker. Ingen åkte på samma sätt hem för att sommarjobba längre utan nu var vi många som var klara med universitet och istället skaffade "riktiga" jobb. Då var jag glad att träffa föräldrarnas vänner och prata med dem en stund, en och annan släkting kanske jag mötte. De tre vänner jag har kvar sedan den tiden träffar jag oftast i nån av våra respektive städer. Har sedan den där egna studenten gjort min egna resa där jag träffat min man och blivit en extra vuxen till hans dotter, blivit sambo och fru, blivit mamma två gånger och nu också villaägare. Och hur det än är, besöken i hemstaden är annorlunda nu än förr men är ändå mysiga. På det vuxna sättet!

Tog en tur med dottern i vagnen förut och är nuförtiden mer intresserad av vad för växter det finns i olika trädgårdar och vad man hittat på med sina hus i form av balkonger, utbyggnader och paneler. Är inte längre på samma sätt som då kunnig eller intresserad av vilka som bor i vilka hus och Vilket Hus är det den där Killen bor i? Gick idag förbi ett dagis och konstaterar att det ser väldigt mycket ut som de flesta dagis, inklusive våra barns dagis. Tror att jag blivit en mer mogen människa sedan dess, mogen men förhoppningsvis inte tråkig. Stabil men förhoppningsvis inte för bred om baken haha. En Vuxen kvinna helt enkelt? !!

Finns det kanske nån som läser min blogg från Hemstaden??:-)

1 kommentar:

  1. JAG!!!;) Jättekul att läsa om gamla Arvika! Nästan så jag hade velat vara där jag med! Vet inte när och om jag har någon mer student att gå på!Hihi Speciell känsla det där, att gå genom stan och träffa folk från "gamla goda tiden"!! Kram!!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!