onsdag 22 juni 2011

Glutenfria produkter

Idag kom det första paketet med receptbelagd glutenfri mat. Eller man ska nog inte kalla det receptbelagd som i läkemedel, mer subventionerad mat. En hel kartong full med knäckebröd, pasta, kex, mjöl till lilla Edith. Vi har möjlighet att för 120:- hämta ut valfria glutenfria produkter fyra gånger varje år. Fantastiskt förmånligt! De flesta av produkterna vi fick hem idag är sånt som man kan köpa på vilken mataffär som helst, men personer med diagnosen får dem till ett reducerat pris.

Och som av en slump så hittade jag artiklar om forskning som nyligen kommit med resultat, just gällande gluten. För första gången har man kunnat visa på samband mellan den kost vi äter och i vilken omfattning vi utvecklar intolerans. Spännande läsning för oss som fått det i familjen..

Så ni mammor och pappor med barn som börjat eller snart ska dricka välling - fundera på om inte majs- eller risvälling är ett lika bra alternativ!? Det är lätt att vara efterklok men vi har gett våra barn vetevälling från sex månaders ålder och med dottern har det som ni vet fått konsekvenser i form av glutenintolerans.. Det är ju med stöd av den här forskningen rätt sannolikt att hon utvecklat sin intolerans i samband med att hon börjat få veteprodukter (välling), kanske utlöst i samband med nån förkylning eller så.

3 kommentarer:

  1. Detta med gluten är verkligen omtvistat. Vi är precis i startgroparna med gröt och välling. Alma är måttligt förtjust i båda. Har spanat in majsvälling, men inte sett något alternativ till gröt. Tips?

    SvaraRadera
  2. Jag har varit jätteförsiktig med vällingen till mina två barn då jag själv är glutenallergiker. Jag har gett dem majsvälling till en början och sedan långsamt, långsamt gått över till den vanliga vällingen. Än så länge är de båda friska. Jag själv fick min glutendiagnos vid 9 månaders ålder. Min mamma kunde inte amma mig och vällingen för 30 år sedan var full med gluten. Det som idag stod i artikeln är vad min mamma har hävdat i hela mitt liv så det ska bli intressant att de vart det slutar.
    Det är roligt att höra att Edith mår bättre, jag tycker hon ser lite rundare ut på de senaste bilderna och det är härligt. Hoppas ni alla mår bra och får en härlig midsommar! Kram Frida

    SvaraRadera
  3. En ny sajt om moderna sjukdomar och spannmålet har öppnat.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!