lördag 2 april 2011

Lördagslunch, en klassisk sådan.

Pannkakor är en så självklar lördagslunch i vår familj att jag till och med fick en påminnelse från sonen igår att ha ägg hemma. Jag vispar ihop smeten på 12 dl mjölk, 6 ägg, 5 dl mjöl och 3 msk smält smör. En gnutta salt i smeten. Superlätt och supergott, snabbt att fixa. Det blir mycket pannkakor, räcker till rester och lunchlåda också!

Ofta så tänker man att pannkakor är så onyttig mat men det är ju också vad man kombinerar dem med som avgör hur nyttiga/ onyttiga de blir. Varför jag gillar den här lunchen så mycket är för att den går att variera efter vem som äter den; dottern får pannkaka med skinka och morotsstavar, sonen med sylt och vi vuxna med skinka/ keso/ pesto eller skivad banan och kanel i olika kombinationer. Och förstås, morotstavar eller vad för andra grönsaker det finns hemma. Avvägt mot smidigheten i att göra pannkakor så känns näringsvärdet helt OK..

Idag är det lördag och vi har en dag till av hemmakarantän. Edith har vattkoppor och Herman under förrgår natt magsjuka. Båda på bättringsvägen men vi passar på att fixa 1000 saker hemma; montering av rullgardiner, reparation av diskmaskin, klippa vissna grenar och buskar samt skruva ihop en sandlåda. Ja just det, jag ska visa Herman hur man ritar en "hoppehage" med gatukritor han fått i present.

Temperaturen nådde nyss 13 grader! Ha en riktigt skön lördag!

1 kommentar:

  1. Pannkakor äter vi väldigt sällan hemma men när vi väl gör det så är det alltid lika gott. Keso har jag aldrig provat till, det ska jag göra nästa gång!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!