torsdag 20 januari 2011

Att ha tålamod

Detta kommer bara att bli klagorader idag så orkar du inte med det är mitt råd - sluta läs!

Är trött... Har en bebis som vill amma om nätterna och helst tre-fyra gånger. Hon somnar om ganska lätt efteråt men det gör mig trött trött.. Att få nattsömnen så upphuggen hela tiden. Bävar lite för hur det ska gå att börja jobba 1 mars om det fortsätter så här. I bakhuvet ringer BVC-sköterskans ord: "passa på nu när hon bara är 7-8 månader, det blir svårare att sluta med nattamning ju större hon blir". Nu är hon snart 11 månader och trots att hon äter bra om dagarna så har hon ju den här vanan att få äta om nätterna också. Och det går liksom inte över bara av sig självt heller, för många barn verkar det vara så men inte för den här lilla varelsen.

Bara att ta tag i det jag vet, men det är svårt när hon blivit så pass stor att hon vet vad ett nej innebär. Det innebär för föräldern att stå ut med hennes GALL-skrik tills hon ger med sig men än så länge är det vi som ger vika. Klarar inte att höra mitt barn gallskrika så.. Och även om det är Jonas som försöker att få henne att somna om så klarar jag inte själv att sova när hon skriker så hjärtskärande.. Är det någon som orkat läsa allt detta och har något råd?

Och just idag vaknade hon klockan 5 och ville inte somna om, då fick jag lov att be Jonas om hjälp. Han fick gå upp då och sätta sig och leka med henne. Jaja, jag fick sova en timme till och kände att jag rustade mig med lite mer energi för dagen.

Och just idag är även Herman en tröttis, han somnade sent och vaknade tidigt.. Ingen bra kombination. Han är schleten säger han, vill helst att jag ska bära honom. Ojojoj, och då fyller han snart fyra. Så fort lillasyster petar på honom blir han arg och känner sig attackerad, tycker att hon slår honom. Gäller för mig att ha tålamod och gång efter annan prata med honom om att hon är liten och inte vet hur hårt eller mjukt hon ska ta i andra.

Har bestämt mig för att gå till Öppen förskola idag, tar en dubbelvagnspromenad dit så jag själv får motion och förhoppningsvis har jag två barn som sover på vägen dit och är lite piggare sen. (Pigga mätta barn= glada barn. Glada barn= Harmonisk mamma). Solen skiner och jag hoppas få upp mitt eget humör också. Laddar också för spinning ikväll, har bjudit in mig till Martas spinning på nyöppnad Frisk! inne i stan.

Återkommer med lite bilder senare..

1 kommentar:

  1. Åh, vännen vad tuffa nätter!! H var ju också sån på nätterna lääänge och jag trodde aldrig han skulle sluta!! Men vi sov ändå bra båda två medans han somnade, för han låg ju bredvid mig hela tiden... Men så bara slutade han självmant helt plötsligt! Och det tror jag verkligen de flesta gör, men det blir ju tufft att hålla på nattetid när man jobbar! Jag har eg inget råd utan tror du måste bestämma dig bara för vad som känns bäst för dig! Hon lider ju inte av att skrika några nätter, och det är övergående!!! Hoppas massor att det ordnar sig snabbt för er!!! Stor kram!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!