torsdag 27 januari 2011

11-månaders Edith!

Idag blir hon 11 månader, det lilla livet! Hjärtegullet!

Var på ett försenat 10-månaders besök på BVC och hon fick goda omdömen om sina färdigheter som att klappa händer, klappa med klossar och resa sig mot saker. Skönt att se och att hon är "i fas". Man tycker också att hon är vaken och kontaktsökande, härligt att höra!

Dock ligger hon ganska lågt på sin viktkurva och hade tappat ytterligare en grad i förhållande till sin egen kurva. Jag har fått det sagt till mig så många gånger nu, alla kurvor är normala - även om de ligger över eller under den tjockaste kurvan på BVC-papprena. Det man vill ha koll på är att de ligger kvar på "sin" kurva. Hon väger nu 8100 g och är 71 lång, har på 3 månader vuxit 2 cm och gått upp knappt 300 g. Nu hade Edith tappat sin egen kurva och vi diskuterade fram och tillbaka vad detta kan bero på.

Som jag nämnt så ammar jag fortfarande, speciellt natt-tid, men också dagtid förekommer. Jag har resonerat som så att hon får äta så mycket som hon orkar vid måltiderna så får jag komplettera med att amma om hon önskar. Nu är det ju inte så att jag ammar dagarna i ända som när de är pyttesmå men jag uppskattar dagamningen till 1-2 gånger. Lika mycket på nätterna, om inte oftare ibland..

Man brukar inte få rådet att sluta amma men nu fick jag i alla fall det, BVC-sköterskan bedömde att hon lär få ökad aptit om hon bara äter mat och dricker vatten till det. Amningen gör henne bara så mätt att hon inte behöver äta så mycket, dock inte så mycket att det räcker som näring längre.

Och förstås - truga truga truga. Leka, truga och stressa inte vid maten. Smör och olja till alla måltider för att hon ska få i sig mer fett. Samma tider som vi andra i familjen (har vi redan) och mata henne. Hon är ganska duktig på att plocka i sig själv så det är lätt förledas att tro att det räcker. Hon behöver också bli matad, det hon pillar i sig själv räcker inte.

Jag är tacksam att vi i Sverige så ofta har möjlighet att gå till BVC för kontroller. Och vill man ringa däremellan så går det bra, ibland dyker det ju upp frågor emellan besöken. Det är inte alltid jag köper de råd jag får men jag tycker det är mycket värt att få bolla sina barn-tankar med BVC-sköterskan. Det är flera gånger som jag gått därifrån med lite nya idéer och tankar om hur jag ska hantera olika rutiner kring barnet. Så även idag..

Långt inlägg om ett av mina barn men tack till Dig som läst ända hit! Ha en fin kväll!


2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med amningen. Jag ammade Elsa i nästan 13 månader!!!!! Vilket var jätte- bra tyckte alla runtomkring, för mig var det framförallt nattamning sista månaderna och det slet såklart på sömnen......Elsa slutade helt plötsligt av sig själv och det var faktiskt rätt skönt, däremot blev det välling på nätterna en period istället :) Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Som erfaren mor, mormor/farmor vågar jag påstå att det mesta löser sig på ett naturligt sätt bara det inte ges för stor uppmärksamhet. Kram till er alla / Mormor

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!