fredag 15 oktober 2010

Jobbtankar

För första gången den här föräldraledigheten börjar jag nu så smått att sakna mitt jobb. Som det ser ut nu är jag F-ledig några dagar in i januari och sen väntar jobb igen. Heltidsjobb i alla fall så länge som Jonas är hemma med barnen, sen får vi se om vi går ner i deltid och i så fall på vilket sätt.

Vad saknar jag med jobbet då, förutom att ha en bättre inkomst än vad man har som föräldraledig? Jag ser fram emot att få göra mig i ordning på morgonen och med det veta att jag förmodligen inte få snor, bananklet eller annan barnmat på kläderna. Kunna ha örhängen som ingen drar ut! Jag ser fram emot att låsa dörren till toaletten och att ingen står utanför och bankar och vill in, kunna dricka en kopp kaffe under tiden det är varmt. Det är det ytliga, det praktiska. Sen har jag också ett roligt, eller mer intressant, jobb som kräver en del tankemöda, jävlaranamma, slit och flit men som också ger glädje och skratt tillbaka.

Många föräldralediga börjar ju att söka efter möjligheter att kunna jobba en del hemifrån för att bättre och lättare kunna kombinera jobb och familj. Får ibland för mig att var och varannan mamma börjar sy coola barnkläder med egen design eller komma på att man kan sälja rabattkit till stressade människor med trädgård. Mitt problem!? Jag är inte så kreativ och det får jag nog bara inse. Jag tycker det är kul att pyssla och greja men inte skulle jag drömma om att försörja mig på det.. Så jag söker mig tillbaka till mitt jobb i Myndigheten. Det finns mycket positivt där för mig. Min tjänst ger möjlighet att jobba hemifrån vid behov, teoretiskt kan jag gå ner i arbetstid även om det praktiskt är svårt, har sällan (aldrig) fått några negativa kommentarer när jag VABbat eller tagit en extra semesterdag. Sen är det en utmaning att jobba i en politiskt styrd organisation där så många har så många åsikter om vad vi håller på med. På gott och ont men ändå.

Idag är en trött-dag.. Edith har varit vaken mycket i natt, hon är så snorig så hon äter dåligt om dagarna. Kompenserar det om nätterna. Vi är ganska långt från att säga hejdå till amning känns det som. Just nu sover hon i alla fall, Herman får kolla film och jag softar vid datorn.

Ha en fin fredag!

2 kommentarer:

  1. Kändes nästan på hela inlägget att du var lite sådär sliten som man kan va ibland... Och jag håller med dig!!!! Var inte alls redo att gå tillbaka till skolan i somras, men nu börjar jag få smått panik inför att inte behöva vara där mer än en dag i veckan de närmsta två veckorna. jag vill också göra mig i ordning(med smink), dricka kaffe med vänner och prata skvaller och annat intressant utan att bli avbruten, och inte behöva hämta på dagis varje dag mm...
    Och GÖTT när man har ett jobb man vill tillbaka till!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Ja för oss alla är ju ofta gräset på andra sidan så grönt. Njuter av alla lediga dagar nu och kommer förstås att sakna dem när jag sitter på jobbet och våndas för det är sååååå mycket att göra. Kram på dig!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!