onsdag 20 oktober 2010

Gå utanför trygghetszonen

Imorgon ska jag leda ett aerobicpass för ett gäng muslimska kvinnor, ingen av dem talar svenska. De har tolk med sig och har på sitt entimmespass möjlighet att disponera lokalen i två timmar. De bär slöja och behöver för sin religions skull kunna ta av dessa mer isolerat.

Och hur hamnade jag här? Det finns en projekt som heter "bo i Berga" som köpt några träningstillfällen av Korpen, jag ska leda ett av passen. Jag är ganska spänd för detta pass. Det är kvinnor som inte tränar i sin vanliga vardag utan det gäller för mig att verkligen hålla en vänlig och anpassad nivå så att de känner att de fått testa en träningsform och helst också att de tycker att det känns roligt.

Och vad gäller musik och tempo kommer jag att hålla ett mycket lägre tempo än vanligt samt spela musik som alltigenom är trallvänlig för att inte riskera att de upplever att det blir dunka-dunka. Styrka blir utan några som helst redskap så mage, rygg och axlar/ armar får fokus. Lång, skön stretch med ljuslyktor. Låter det OK?

Jag är positiv men också spänd inför denna kommande erfarenhet, oavsett hur det går kommer det nog bli ett pass jag minns för resten av livet

3 kommentarer:

  1. Du är modig som tar Dig an en sån utmaning men det klarar Du med ödmjukhet och respekt för kvinnorna. Lycka Till! / Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Låter jättespännade gumman och det är verkligen modigt, precis som din mamma skriver! Men är det ngn som klarar av en sån utmaning så är det du!!! Tror de kommer tycka att det är en jättebra upplevelse med dig som står framför dem, du är vänlig mjuk och behaglig på alla sätt, så det kommer gå super!! Kram vännen!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag hoppas att det gick bra! Hade jag sett det här i förväg hade jag skrivit att du inte skulle vara orolig, alla som inte brukar träna måste ju tycka att ett aerobicspass är kul! Och tänk så kul för en grupp, vilken som helst att få aerobics:a ihop en hel timme. Jag är säker på att du gjorde succé!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!