onsdag 9 juni 2010

Ur barnamun

Idag fascineras jag av treåringens språkutveckling och det sätt han gör verb av substantiv på det mest självklara sätt. Hör bara:
-osta (riva ost)
-bälta mig(sätta fast i bilen)
-vattna mig nu! (i duschen)
-blixta mig (dra upp dragkedjan)

Jag tar fasta på nåt som Fredrik Lindström sagt ang. språk. När den man pratar med förstår det man säger och innebörden i det man säger så finns de orden även om de aldrig skulle gå att finna i en ordbok. Klokt på nåt sätt! Det är väl tack vare barn och invandrare (?) som språket utvecklas?

3 kommentarer:

  1. Väldigt sant! Jag gillar också den tanken :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag känner en tjej som sa att hon "saxa" när hon klippte med en sax....rätt bra ord, eller hur?!!

    SvaraRadera
  3. "Fickla" har ju blivit godkänt av Svenska Akademien och finns nu med i SAOL. Jag tycker du ska skicka in Hermans verbförslag, se till att de blir godkända och sen geniförklara honom. Enkelt va? /AK

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!